Arca, mestissa de 7 anys amb trencament del lligament creuat anterior bilateral

Per Montserrat Roca, fisioterapeuta animal

Anamnesi

L’Arca és una gossa que va viure primer al CAACC de Badalona i després al refugi Canópolis. Tenia sobrepès i se li va trencar el lligament creuat anterior del genoll esquerra primer i el dret al cap d’un any. Motiu visita: coixera pota posterior esquerra.

Diagnòstic de la patologia

A les radiografies es va apreciar el trencament del lligament creuat anterior.

Valoració funcional

Abans de l’operació no volia recolzar l’extremitat posterior esquerra a terra pel dolor que tenia. Després de la cirurgia va perdre to muscular sobretot del quàdriceps. I tenia contractures al terç anterior sobrecarregat pel desplaçament del centre de gravetat.

Objectius de la rehabilitació

Eliminar la coixera.
Relaxar musculatura.
Mantenir l’amplitud de moviment.
Mantenir to massa i força muscular.
Minimitzar o retardar els efectes de la degeneració articular – artrosi.
Perdre pes.

Pla de rehabilitació

– Hidroteràpia. Efectes terapèutics: Enfortiment de la musculatura. Augment de la resistència muscular. Increment de la resistència cardiovascular. Millora de l’arc articular. Major agilitat. Reducció del dolor. Sensació de benestar.
– Exercicis de mobilització de les articulacions.
Aplicació del Tens. S’utilitza si és necessari per reduir el dolor i facilitar el recolzament i la càrrega sobre les extremitats.
– Massatge terapèutic. Efectes: Calma el dolor, redueix la tensió i seda el SNC. Estimula la cicatrització. Calma la tensió muscular mitjançant relaxació, reducció del dolor i increment de la movilitat. Millora el flux sanguini i limfàtic. Allibera endorfines i activa neuropèptits.
– Pressió en els trigger points.
– Cinesiteràpia Passiva. Extensió i flexió forçada.
– Termoteràpia. Aplicació calor amb tovalloles calentes per escalfar musculatura. Promou la circulació sanguínia, la flexibilitat dels teixits i del colàgen, i disminueix el dolor, els espasmes musculars i la rigidesa de les articulacions.
– Crioteràpia superficial postexercici. S’aplica si és necessari al genoll per disminuir la inflamació després de l’exercici.

Avaluació, resultats i conclusions

Amb la fisioteràpia vàrem aconseguir reduir el temps de recuperació. Va conservar la musculatura i el rang de moviment articular. Ha baixat de pes amb una dieta personalitzada combinada amb exercici moderat. Actualment ja no va coixa.